Trendy na slovenskom pivnom trhu v roku 2013

20.12.2013, 10:01, Silvia Nagyová

Explozívny rast malých rodinných a remeselných pivovarov vo svete aj na Slovensku ukazuje, že spotrebitelia si túto kategóriu pív obľúbili. To jednoznačne nahráva rozmanitosti a rozvoju pivnej kultúry, čím sa vytláča uniformita produktov nadnárodných pivovarov. Niet sa preto čomu čudovať, že svetové pivné trendy udávajú hlavné malé remeselné podniky, ktoré varia so srdcom. Rok 2013 tak priniesol veľa potešenia aj slovenským pivárom.


Medzi hlavné trendy, ktoré pomaly sa končiaci rok nastolil aj na Slovensku, nepochybne patrí rozmach remeselných a reštauračných pivovarov a tým aj rozširovanie netradičných chutí, druhov či ingrediencií. "Suroviny, ale aj druhy pív, ktoré boli donedávna známe napríklad v Belgicku alebo Anglicku si nachádzajú svojich priaznivcov aj na Slovensku. Môžeme tak ochutnať pivá s rozmanitými chmeľmi, pravým ovocím, s koriandrom, pomarančovou kôrou či zázvorom. Zdomácneli druhy pív ako stout, ale, trappistické pivá alebo IPA, presadzujú sa pivá zrejúce v sudoch po whisky alebo s divokými kvasinkami," približuje Peter Blahút z Prešporskej pivotéky.

 

Čo priniesol rok 2013 pivárom na Slovensku?

 

1. Vznik minipivovarov
Najväčší boom prežívajú minipivovary v USA, kde ich napríklad v roku 2012 vzniklo 400. Ich rozvoj je v dnešných časoch zaujímavým fenoménom aj pre ekonómov. Tento trend je cítiť aj na Slovensku, kde v tomto roku vzniklo viacero malých pivovarov, či už v rukách domovaričov alebo zanietených fanúšikov piva. Rovnako je ohlásený vznik nových malých pivovarov na rok nasledujúci.

 

2. Rozmach nových pivných štýlov
Okrem tradičného ležiaku už slovenskí pivári poznajú a vyhľadávajú pivá napríklad typu sour-ale, lambic, porter či IPA. Ich výroba je rozmanitá, sládkovia sa pri nich hrajú s typmi chmeľov, zrením, ingredienciami. Fanúšikovia rozmanitosti tak majú čo objavovať, každé pivo pre nich môže byť nový zážitok. Samozrejme, nie všetky druhy piva budú každému chutiť, to je ale tá krása - každý si môže vybrať to, na čo má chuť.

 

3. Nástup zythológie
"Pivári chcú pivo nielen piť, ale mu aj rozumieť, poznať pivné štýly, vedieť o jeho výrobe, histórii, o tom, ktoré pivo sa hodí k akému jedlu, či do akých pohárov sa nalieva," objasňuje Peter Blahút z Prešporskej pivotéky. Záujem o ochutnávky, pivné lístky v podnikoch a úspech poctivých pív svedčí o tom, že pivo nastúpilo na cestu obrodenia a prestáva byť iba lacným nápojom na zahnanie smädu pri futbale.


 

4. Kreatívny marketing a obal
Remeselné a malé pivovary často produkujú veľmi špecifické až bláznivé pivá s príbehom. To im dáva voľnú ruku aj pri návrhoch etikiet, podpivníkoch a popúšťa uzdu v rámci marketingu. Tento trend zo zahraničia postupne vidieť aj pri slovenských pivách, ktoré sa neboja odviazať. Z Anglicka k nám dorazila napríklad časť rodiny Elfov, medzi ktorých patria Bad Elf, Criminally Bad Elf, Very Bad Elf, Insanely Bad Elf a Seriously Bad Elf.

 

5. Originálne ingrediencie
Tým, že remeselné pivovary varia pivá v menších objemoch, môžu si dovoliť experimentovať s jednotlivými druhmi a prísadami. Medzi sezónnymi špeciálmi, donedávna známymi iba za hranicami, kraľujú vianočné pivá s koriandrom, pomarančovou kôrou, škoricou či zázvorom. Rozmanité a špecifické chuťovky však môžu tieto pivovary prinášať počas celého roka. K úplným prekvapeniam patrí napríklad prídavok ustríc, býčích žliaz, k tým menej šokujúcim borovicové ihličie, čajové lístky alebo chilli. Dôraz sa kladie aj na používanie prírodných a lokálnych surovín.

 

6. Zrenie v sudoch
Ani niekoľkomesačné či ročné zrenie už nie je výnimkou. Napríklad belgické pivo Deus prechádza refermentáciou v regióne Champagne a následne zrie 9 mesiacov v chladnej pivnici. Pivu Chimay zase svedčí niekoľkoročné zrenie, anglický Ridgeway Imperial Russian Stout nemá dobu spotreby, preto je ideálny na archiváciu. Skvelým spôsobom ako ponúknuť výnimočné pivo je nechať ho zrieť v dubových sudoch po whisky alebo sherry. To mu dodá nielen chuť, ale aj krásnu farbu a arómu.

 

7. Extrémne pivá
Konkurencia samozrejme panuje aj v oblasti pivných špeciálov. Pivovary sa preto snažia zaujať nielen netradičnými ingredienciami, ale aj niečím, čo by z ich piva urobilo to „naj“. Môže ísť napríklad o predbiehanie sa v množstve alkoholu, kde prvenstvo drží pivo Snake Venom so 67,5 % objemu alkoholu. Prípadne o počet použitých chmeľov či sladov.

 

8. Snúbenie jedla s pivom
Tak ako si víno prešlo svoju cestu, aj pivo sa stáva súčasťou gastronomických hodovaní. Už nie je nič výnimočné, ak ľudia vedia, ktoré pivo by si dali ku ktorému jedlu, prípadne ho vedia používať pri varení. Paleta chudí a druhov je naozaj taká pestrá, že každý si môže vybrať pivný štýl a značku podľa aktuálnej chuti, či dokonca ročného obdobia. Iné pivá totiž chutia ľuďom v zime, v sychravom počasí a iné v príjemnom slnečnom dni.

 
« Späť


Diskusia: "Trendy na slovenskom pivnom trhu v roku 2013"
Dátum: Meno: Komentár:
- Žiadne komentáre -
Pridať komentár | Zobraziť všetky komentáre